Lättläst om DBT och känslor
Korta ord. Enkla meningar. Bilder som stöd. Här är hela lättläst-biblioteket från appen Ankaret — fritt att läsa. I appen kan du också få allt uppläst med röst.
Vad är DBT?
DBT är en sorts terapi. Terapi betyder att du får hjälp med känslor.
DBT hjälper dig när känslor blir för starka.
I DBT lär du dig knep. Knepen kallas färdigheter.
Färdigheterna hjälper dig att må bättre.
Många har fått hjälp av DBT. Forskning visar att det fungerar.
Den här appen lär dig färdigheter från DBT.
Vad är EIPS?
EIPS betyder att känslor blir väldigt starka, väldigt snabbt.
Det kan kännas som en storm inuti.
Det är inte ditt fel. Du är inte dålig.
Många andra har det som du. Du är inte ensam.
Det går att må bättre. Många blir bra.
Det finns hjälp. Färdigheter i den här appen kan hjälpa dig.
När känslor är starka
Ibland blir känslor väldigt starka. Det är jobbigt.
En känsla är som en våg. Den stiger. Sen sjunker den.
Du behöver inte göra något farligt. Vänta en stund.
Andas långsamt. Andas ut extra långsamt.
Kallt vatten i ansiktet kan hjälpa snabbt.
Prata med någon du litar på.
Är det fara för ditt liv? Ring 112.
Andas lugnt
Andas in genom näsan. Räkna till 4.
Håll andan lite. Räkna till 2.
Andas ut genom munnen. Räkna till 6.
Gör om det. Flera gånger.
Långsam andning gör kroppen lugn.
I appen finns en övning som visar hur. Den heter Lugn andning.
Be om hjälp
Att be om hjälp är modigt. Det är inte svagt.
Berätta för någon du litar på hur du mår.
Du kan säga: Jag mår dåligt. Kan du hjälpa mig?
Du kan ringa vården. Ring 1177 om du inte vet vart du ska vända dig.
Är det fara för ditt liv? Ring 112.
Du är värd att få hjälp.
Kyla hjälper
Kyla kan lugna kroppen snabbt.
Skölj ansiktet med kallt vatten.
Eller håll något kallt i handen. Till exempel en isbit.
Kylan säger till kroppen: du kan bli lugn nu.
Har du problem med hjärtat? Fråga din läkare först.
Så funkar appen
Appen heter Ankaret. Den hjälper dig med starka känslor.
Mår du väldigt dåligt just nu? Tryck på den röda knappen.
Välj en övning. Följ stegen. Ett steg i taget.
Du kan få övningar upplästa. Tryck på Guida mig.
Allt du skriver stannar i din mobil. Ingen annan kan se det.
Använd appen ofta. Det blir lättare varje gång.
Sova bättre
Sömn är viktig. Känslor blir starkare när du är trött.
Försök sova samma tid varje natt.
Gå ut i dagsljus på dagen.
Lägg bort mobilen en stund innan du ska sova.
Gör samma lugna saker varje kväll. Då förstår kroppen: nu är det natt.
Kan du inte sova? Gå upp en liten stund. Försök sen igen.
📱 I appen Ankaret finns de här texterna med uppläsning — och övningar som hjälper när känslor är starka. Ladda ner appen.